
S T A T U T
NIEPUBLICZNEJ PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
COGITO
w Siedlcach
ul. Wojska Polskiego 58
(Tekst ujednolicony – Stan prawny na 22.12.2017 r.)
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Tekst jednolity (Dz. U. nr 67 z 1996 r. poz. 329 z późniejszymi zmianami),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późniejszymi zmianami),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 stycznia 2001 r w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego statutu tych poradni (Dz. U. nr 13 poz.109),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania(Dz. U. nr13 poz. 114),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Poradnia nosi nazwę: Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna COGITO w Siedlcach.
§ 2. Siedzibą Poradni jest lokal znajdujący się w budynku przy ul. Wojska Polskiego 58 w Siedlcach.
§ 3. Organem prowadzącym Poradnię, zwaną dalej osobą prowadzącą jest osoba fizyczna:
Anna Siekierka zamieszkała w Siedlcach ul. Skrzyneckiego 57
Michał Bartoń zamieszkały w Siedlcach ul. Zielna 47
§ 4. Nadzór pedagogiczny nad działalnością Poradni sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.
§ 5. Z usług Poradni mogą korzystać: 1. Dzieci, młodzież i dorośli. 2. Nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, rodzice, opiekunowie prawni otoczenie osób niepełnosprawnych i/lub wykluczonych społecznie. 3. Przedstawiciele instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz na rzecz dzieci, młodzieży i ich rodzin.
§ 6. Korzystanie z usług Poradni
- Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i odpłatne.
- W Poradni nie obowiązuje rejonizacja.
- Osoba korzystająca z usług może z nich w każdej chwili zrezygnować, bez ponoszenia konsekwencji finansowych.
- Osoba korzystająca z usług, a będąca niepełnoletnią ma obowiązek zgłoszenia się do Poradni z rodzicem/opiekunem prawnym.
- Rodzice/opiekunowie prawni mogą uczestniczyć w zajęciach wraz z dziećmi.
- Poradnia może świadczyć usługi nieodpłatnie różnym podmiotom po wcześniejszym podpisaniu porozumienia z organem prowadzącym placówkę.
§ 7. Poradnia używa pieczęci:
NIEPUBLICZNA PORADNIA
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
COGITO
ul. Wojska Polskiego 58
08-110 Siedlce
Rozdział 2
CELE I ZADANIA PORADNI ORAZ FORMY ICH REALIZACJI
§ 8. Poradnia może realizować następujące zadania:
- Rozpoznaje indywidualne potrzeby intelektualne, emocjonalne, zdrowotne i społeczne dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Ustala przyczyny trudności dydaktycznych, wychowawczych, emocjonalnych.
- Prowadzi specjalistyczną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, rehabilitacyjną i logopedyczną dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Pomaga uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
- Inicjuje, realizuje i wspiera nowoczesne działania profilaktyczne i prozdrowotne wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym zapobiegające agresji, demoralizacji i uzależnieniom.
- Propaguje profesjonalne metody wspierania i korygowania rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Wspomaga nauczycieli, rodziców i opiekunów w pracy dydaktycznej, wychowawczej, terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
- Upowszechnia wiedzę specjalistyczną, pedagogiczną, prozdrowotną i logopedyczną.
- Prowadzi wśród dzieci, młodzieży i dorosłych działania służące integrowaniu zespołów, rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych, kształceniu umiejętności komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz pomaganiu innym, w tym niepełnosprawnym i osobom wykluczonym społecznie.
- Współpracuje z lokalnymi władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami publicznymi, niepublicznymi, prywatnymi, szkołami wyższymi i stowarzyszeniami oraz mediami.
- Prowadzi działalność promocyjną.
- Organizuje i prowadzi szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje naukowe; stacjonarne i wyjazdowe.
- Wspomaga wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny.
§ 9. Poradnia może realizować zadania poprzez:
- Badania diagnostyczne: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, fizjoterapeutyczne oraz konsultacje lekarskie.
- Zajęcia terapeutyczne: psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne, rehabilitacyjne, integracji sensorycznej
- Zajęcia socjoterapeutyczne.
- Terapie: indywidualne, małżeńskie, rodzinne; grupy wsparcia.
- Warsztaty aktywizujące do wyboru dalszego kształcenia i zawodu oraz zajęcia przygotowujące do efektywnego funkcjonowania na rynku pracy.
- Zajęcia psychoedukacyjne, warsztatowe i treningowe (np. treningi: zastępowania agresji, asertywności, empatii, komunikacji) dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Wczesne wspomaganie rozwoju.
- Porady, konsultacje i instruktaże.
- Opracowywanie materiałów metodycznych, artykułów i innych publikacji edukacyjnych i informacyjnych.
- Udział w konferencjach, naradach i innych przedsięwzięciach związanych z zadaniami statutowymi.
- Zajęcia wspierające rozwój fizyczny, psychoruchowy, intelektualny, społeczny niepełnosprawnych i/lub wykluczonych społecznie oraz ich otoczenia.
- Poradnictwo psychopedagogiczne oraz rehabilitacyjne dla rodzin i opiekunów osób niepełnosprawnych.
§ 10. Formy realizacji:
- Zajęcia wymienione w § 8 pkt. 2 mogą być realizowane indywidualnie i/lub grupowo, a zajęcia wymienione w pkt. 3,5,6 tylko grupowo.
- Liczba uczestników zajęć grupowych zależy od poruszanej problematyki oraz specyfiki i rodzaju zajęć; są realizowane w grupach 5- 7 osobowych lub w małych grupach 2-4 osobowych.
- Zajęcia mogą być prowadzone także całymi grupami wychowawczymi, zespołami nauczycielskimi, radami pedagogicznymi, radami rodziców.
§ 11. Opinie wydawane przez Poradnię
1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- udzielenia opinii o potrzebie indywidualnego programu lub toku nauki.
- trudności szkolne
2. Opinię wydaje się na wniosek rodziców dziecka.
3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza
§ 12.
1. W poradni działa zespół opiniujący:
- o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia,
- kształcenia specjalnego, potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, potrzebie nauczania indywidualnego.
2. Zespół opiniujący powołuje Dyrektor Poradni. Członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach.
Rozdział 3
KOMPETENCJE ORAZ ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW PORADNI
§ 13. Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni
- Rada Pedagogiczna
- Do kompetencji i obowiązków Dyrektora Poradni należy:
- kierowanie działalnością Poradni i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji i wstrzymywanie uchwał niezgodnych z prawem,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Poradni.
§ 14. W wykonywaniu swoich działań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, której jest przewodniczącym. W Poradni może być zatrudniony Dyrektor administracyjny.
§ 15. Rada Pedagogiczna:
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: psycholog, pedagog, logopeda, instruktor terapii, fizjoterapeuta, rehabilitant (oraz zatrudnieni aktualnie pracownicy pedagogiczni).
2. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- opiniowanie organizacji pracy Poradni,
- podejmowanie uchwał w zakresie innowacji i eksperymentów diagnostycznych i terapeutycznych,
- ustalanie regulaminu swojej działalności.
3. Pracownicy są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro klientów Poradni: uczniów, ich rodziców i nauczycieli, a także pracowników pedagogicznych i innych zatrudnionych w Poradni.
§ 16. Sytuacje sporne pomiędzy współpracownikami oraz pomiędzy współpracownikami a osobami korzystającymi z usług Poradni rozwiązuje Dyrektor Poradni w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 4
PRACOWNICY I WSPÓŁPRACOWNICY PORADNI
§ 17. Formy zatrudnienia
- Poradnia zatrudnia na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło bądź na zlecenie lub/i współpracuje z psychologami, pedagogami, logopedami, instruktorami terapii, wolontariuszami.
- Poradnia może również, poza pracownikami pedagogicznymi, współpracować z lekarzami – konsultantami, rehabilitantami,
- doradcami zawodowymi.
- Poradnia zatrudnia na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło bądź na zlecenie pracowników niepedagogicznych administracji i obsługi.
- Ich pracę i obowiązki regulują odpowiednie przepisy dla formy zatrudnienia i współpracy.
§ 18. Do zadań pracowników pedagogicznych Poradni należy w szczególności:
- diagnoza,
- terapia,
- wczesne wspomaganie rozwoju,
- doradztwo i poradnictwo,
- działalność profilaktyczna, edukacyjna i prozdrowotna.
Rozdział 5
ORGANIZACJA PRACY PORADNI
§ 19.
- Poradnia działa w ciągu całego roku.
- Poradnia jest czynna 6 dni w tygodniu, od poniedziałku do soboty, w godzinach 8.00 – 20.00.
- W wyjątkowych sytuacjach i indywidualnie ustalonych terminach, pracownicy Poradni mogą wykonywać powierzone im obowiązki również w dni wolne od pracy.
- W poradni nie ma rejonizacji.
§ 20. Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania statutowe w Poradni oraz w środowisku klientów Poradni: dzieci, młodzieży i dorosłych.
§ 21. Dokumentacja Poradni
1. W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja:
- Księga przyjęć.
- Skorowidz alfabetyczny przyjętych klientów Poradni.
- Dokumentacja badań.
- Dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych Poradni.
- Akta osobowe pracowników.
- Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej.
2. W razie likwidacji Poradni dokumentacja zostanie zarchiwizowana i przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział 6
ZASADY WSPÓŁPRACY PORADNI Z INNYMI INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI
§ 22. W realizacji zadań statutowych Poradnia współpracuje z innymi Poradniami i instytucjami oraz organizacjami lokalnymi i ogólnokrajowymi świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom oraz młodzieży, a także ich rodzicom, dorosłym, w tym innymi placówkami, służby zdrowia, pomocy społecznej, Policją, sądami.
Rozdział 7
DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA PORADNI
§ 23.
- Poradnia jest jednostką samofinansującą i prowadzi działalność finansową na podstawie odrębnych przepisów
- Poradnia uzyskuje środki na prowadzenie działalności poprzez:
- Opłaty uzyskiwane z tytułu świadczonych usług,
- Dotacje jednostek samorządu terytorialnego,
- Darowizny
- Dotacje, subwencje
- Realizowanie autorskich programów, projektów (np. realizowanych z funduszy EFS, itp.)
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24. Zmiany statutu mogą być dokonywane poprzez uchwałę właścicieli Poradni.
§ 25. Statut wchodzi w życie po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Miasto Siedlce.